skip to Main Content

Kas teadsid, et füüsal sisaldab:

  1. Vitamiini A, 100g annab 14% päevasest vajadusest
  2. Vitamiini B1, 100g annab 7% päevasest vajadusest
  3. Vitamiini B2, 100g annab 2% päevasest vajadusest
  4. Vitamiini B3, 100g annab 14% päevasest vajadusest
  5. Vitamiini C, 100 g annab 19% päevasest vajadusest
  6. Kaltsiumit, 100g annab 1% päevasest vajadusest
  7. Rauda, 100g annab 6% päevasest vajadusest
  8. Fosforit, 100g annab 4% päevasest vajadusest
  9. 100g kohta 53 kcal
  10. 100g kohta 11.2g süsivesikuid, 1.9g valku ja 0.7g rasva
    1-10 Allikad: USDA National Nutrient Database; nutritiondata.self.com
  11. 100g kohta 0.41g kiudaineid (fruitsinfo.com)
  12. Erinevaid küllastunud ja küllastumata rasvhappeid
  13. Pektiini
  14. Kaaliumi, 100g annab 4% päevasest vajadusest
    12-14 allikas: allpool viidatud Tšiili ja Kolumbia ülikoolide ülevaatlik uuring
  15. Flavonoide (Antioxidant Components from Cape Gooseberry; Ke-jun Deng, Li-li Zang, Xiu-hua Lan, Zhao-hui Zhong, Bing-quan Xiong, Yong Zhang, Xue-lian Zheng; Journal of Food Processing and Preservation, 20 November 2015)

See on sulle hea, sest:

  • aitab kaasa sinu immunsüsteemi toimimisele (A, C vitamiin)
  • parandab nägemist (A vitamiin)
  • aitab kaasa ainevahetusele ja rakkude uuenemisele (B1, B2, B3, C)
  • aitab vähendada peavalusid (B2)
  • Põletikuvastane toime (A, C)
  • toimib sinu kehas antioksüdandina sidudes vabu radikaale (C, flavonoidid)
  • aitab kaasa kollageeni tootmisele kehas, mis on oluline haavade paranemisel (C)
  • tugevdab luid ja hambaid ning aitab kaasa lihaste toimimisele (kaltsium, fosfor)
  • aitab kaasa punaste vereliblede moodustamisele ja efektiivsele toimimisele hapniku transportimisel kehas (raud)
    Kõigi ülaltoodute allikas: U.S. Department of Health & Human Services, National Institutes of Health
  • alandab “halva” kolesterooli taset ja suurendab “hea” kolesterooli taset ning vähendab triglütseriidide taset veres (B3, pektiin)
  • aitab kaasa aju toimimisele (B3)
  • aitab kaitsta nahka päikese eest ja vältida nahavähki (B3)
    Eelnevate allikas: https://www.healthline.com/nutrition/niacin-benefits#section5, artiklis on toodud ka viited algallikatele
  • soodustab seedimist ning hoiab veresuhkru taset ühtlasemana (kiudained)
    Allikas: http://www.fiberchoice.com/benefits-of-fiber
  • ennetab erinevaid südameveresoonkonna haiguseid (rasvhapped)
    Allikas: allpool viidatud Tšiili ja Kolumbia ülikoolide ülevaatlik uuring

Tšiili Ülikooli ja Kolumbia Rahvusliku Ülikooli ühises uurimuses tuuakse välja järgmised teaduslikult tõestatud füüsali mõjud inimetervisele:

  • spasmolüütiline toime (lihaseid lõdvestav)
  • diureetiline toime (turseid alandav, vedelikku kehast välja viiv)
  • antiseptiline toime (haigust tekitavate mikroorganismide vastane)
  • antioksüdeeriv toime (kahjulikke vabu radikaale siduv)
  • rahustav toime
  • valuvaigistav toime
  • nägemisnärvi tugevdav toime
  • kurguprobleeme leevendav toime
  • kõhuparasiite hävitav toime
  • diabeedivastane toime
  • vähivastane toime
  • negatiivseid kõrvalmõjusid ei ole seni avastatud
    (Physalis peruviana Linnaeus, the multiple properties of a highly functional fruit: A review, L. A. Puente, C.A. Pinto-Muñoz, E.S. Castro, M. Cortés; http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/121543/PUENTE_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y)

Füüsali glükeemiline indeks on erinevatel andmetel 7-15 (nutritiondata.self.com, www.glycemicmethod.com/glycemic-index.html), mis on väga madal.

 

Teised internetis laialt levinud väited, mille kohta me ise põgusa uurimistöö käigus ametlikest allikatest kinnitust ei leidnud (kuid võite saata meile infot, kui teate seda infot kinnitavaid või ümber lükkavaid allikaid):

  1. Füüsal on üks vähestest või isegi ainuke taim, mis sisaldab B12 vitamiini. B12 on oluline närvisüsteemi tööks, laste arenguks, punaste vererakkude loomes. Osaleb DNA ja RNA loomes ning on tihedalt seotud B9 ehk foolhappe toimimisega.
  2. Füüsal sisaldab märkimisväärses koguses melatoniini, mis aitab siduda kahjulikke vabu radikaale ning osaleb keha unerütmi reguleerimises.
  3. Füüsal sisaldab zeaxhantini ja luteolini, mis on karotenoidid ja sarnaselt A vitamiiniga parandavad nägemist.

 

Segasumma Talu füüsalid on kasvatatud Eestis mahepõllumajanduse nõuetele vastavalt. Seega on need vabad igasugustest keemilistest taimekaitsevahenditest ja väetistest.

Back To Top